”Kävittekste te sitten
Kanadan puolella? Kun me käytiin Minnesotassa, Reijo vei meidät sinne
kaivokseen, missä mun isoisäkin oli töissä. Kynttilät piti ostaa otsatelineeseen
ite, ja siel oli kauheesti lepakoita ja muita ötököitä. Sitten mulla ei ollut
passia, niin Reijo sai puhua tosi pitkään, että päästiin rajan yli ja takasin.
Mutta päästiin. Reijolla oli kissoja, mutta aina piti hankkia uusia, kun sudet
söi ne kuistilta pois.”
Isoäitini on viime vuosien ajan lipunut yhä kauemmaksi omien
muistojensa ja niistä muokkaamiensa tarinoiden maailmaan. Pitkän aikaa hän oli
myös varsin ilkeä suuren osan ajasta, mutta nyt tänä jouluna hän on ollut
enimmäkseen avuton kuin lapsi, eksynyt jatkuvasti matkalla vessaan ja
pälpättänyt samoja juttuja uudelleen ja uudelleen kuin automaattitoistolla.
Yksi toistuvista jutuista on, että hän hävitti kaikki vanhat valokuvansa, kun hänen
ystävänsäkin teki niin.
”Kun me asuttiin evakossa
Parkanossa, mä en saanut mennä kouluun, kun oli niin vähän opettajia. Sit mun
serkkutyttö haki viereisestä huoneesta virsikijan, ja sanoi, että nyt sä kuule
pääset kouluun. Mun piti opetella aina palanen virsikirjaa ulkoa sillä välin,
kun se oli koulussa, ja sit se kuulusteli aina, kun se tuli kotiin.”
Isoäidin jatkuva mantra on, että vanhat asiat muistaa paremmin
kuin uudet. Ehkä niin, mutta mitä me lopulta muistamme? Itse olen jo tähän
ikäänkin mennessä joutunut varsin usein tilanteisiin, jossa kuulen tarinoita
omasta elämästäni kymmenen vuoden takaa, jotka kuulostavat tosilta, mutta
joista ei ole minulle itselleni jäänyt minkäänlaista muistijälkeä. Parhaiten
muistaa isot asiat ja mullistukset, mutta nekin muuttuvat vähitellen
tarinoiksi, jotka muuttuvat vuosien varrella ja alkavat elää omaa elämäänsä.
”Mää muistan
Talvisodan alkupäivät kauheen hyvin. Mä katoin pellon laidasta lentokoneita
enkä tiennyt, mitä ne oikein tarkottaa. No se johtu siitä, että sota alko ja
evakuointikäsky tuli seuraavana päivänä. Mä muistan kun meil oli illalla
läskisoosisia ja mää ronklasin niistä läskinpaloista ja äiti toru. Sitten kun
sota sytty, mä menin ruokakomeroon nielemään ne läskin palat, kun aattelin,
että sota tuli nyt siks, kun mä en syöny sitä läskiä. Mä sain ottaa yhden nuken kotoota mukaan kun
lähettiin evakkoon, mut sit mua oli Fanny vastassa Parkanossa nukke
kädessä. Se oli sellanen hieno nukke, jolla oli hieno tukka ja joka sulki
silmät ja kaikki. Mää rupesin itkeen ja sanoin, että kun tää Ritva on mulle
niin rakas. Fanny sano, et saatahan sää ne molemmat pitää. Fanny oli mulle aina
niin kiva.”
Setäni valokuvat ovat hengästyttävän hienoja. Nuorempana
minäkin otin paljon valokuvia, ja yhdessä vaiheessa jopa vietin paljon aikaa
pimiössä. Jossain vaiheessa kuitenkin lopetin kameran kantamisen mukanani matkoilla.
Jälkikäteen usein harmittaa, ettei kuvia näin ollen ole – muiden ottamat kuvat
tietysti auttavat aika tavalla, mutta se ei tietenkään ole täysin sama asia.
Nyt kun olen lähdössä hyvin pian Burkina Fasoon, olen vakavissani miettinyt,
pitäisikö tällä kertaa tehdä poikkeus.
Olen aina ajatellut, että dokumentoimisen vähäisyys johtuu
siitä, että olen laiska. Olen ollut hyvin ylpeä siitä, että jaksoin kirjoittaa
viime kesänä Marin-matkaltamme montakin blogikirjoitusta, ja olen taputellut
itseäni selkään ahkeruudesta (mihin tietysti syytä onkin). Sitten vastaani tuli Anne Thériault’n The Belle Jar -blogissaan julkaisema loistava teksti, joka
käsitelee hetkien ikuistamista instagram-kuviksi, Facebook-päivityksiksi ja valokuviksi. Se sai minut tajuamaan, että ehkä kysymys onkin osin
myös siitä, että olen suhteellisen hyvä elämään hetkessä, vaikkei aina siltä
tunnukaan – pystyn melko usein nauttimaan käsillä olevasta hetkestä kaikessa
epätäydellisyydessään ja epävarmuudessaan, enkä koe tarvitsevani ajan kulumista
tietääkseni, että jokin hetki todella oli hyvä, kuten Thériault kirjoittaa
tarvitsevansa.
”Kun me asuttiin evakossa Parkanossa, mä en saanut mennä kouluun, kun oli niin vähän opettajia. Sit mun serkkutyttö haki viereisestä huoneesta virsikijan, ja sanoi, että nyt sä kuule pääset kouluun. Mun piti opetella aina palanen virsikirjaa ulkoa sillä välin, kun se oli koulussa, ja sit se kuulusteli aina, kun se tuli kotiin.”
”Kun me asuttiin evakossa Parkanossa, mä en saanut mennä kouluun, kun oli niin vähän opettajia. Sit mun serkkutyttö haki viereisestä huoneesta virsikijan, ja sanoi, että nyt sä kuule pääset kouluun. Mun piti opetella aina palanen virsikirjaa ulkoa sillä välin, kun se oli koulussa, ja sit se kuulusteli aina, kun se tuli kotiin.”
Ihmisen muisti on hapero ja hauras. On sydäntäsärkevää
katsoa, miten isoäitini päivä päivältä murenee pala palata pois. Tällä hetkellä
kenties pahinta on kuitenkin oma reagointini hänen höperyyteensä – en meinaa
kestää sitä tuskaa, jonka hapertumisen näkeminen aiheuttaa, joten menen
helposti aivan palasiksi hänen seurassaan tai vähintäänkin tiuskin pienimmästäkin
asiasta. Haluaisin niin kovasti nauttia isovanhempieni seurasta niin kauan,
kuin se on mahdollista, mutten oikein tiedä, miten. Olen aina kuullut puhuttavan
siitä, miten jossain vaiheessa lapsen ja vanhempien roolit vaihtuvat päittäin,
mutten ole osannut kuvitella murto-osaakaan siitä, miten kipeää se tekee joka
ikinen päivä. Ja nyt kyseessä ovat vasta isovanhempani, jotka ovat olleet
jonkin verran vanhoja ja hauraita niin kauan kuin pystyn muistamaan.
”Kun me asuttiin evakossa Parkanossa, mä en saanut mennä kouluun, kun oli niin vähän opettajia. Sit mun serkkutyttö haki viereisestä huoneesta virsikijan, ja sanoi, että nyt sä kuule pääset kouluun. Mun piti opetella aina palanen virsikirjaa ulkoa sillä välin, kun se oli koulussa, ja sit se kuulusteli aina, kun se tuli kotiin.”
”Kun me asuttiin evakossa Parkanossa, mä en saanut mennä kouluun, kun oli niin vähän opettajia. Sit mun serkkutyttö haki viereisestä huoneesta virsikijan, ja sanoi, että nyt sä kuule pääset kouluun. Mun piti opetella aina palanen virsikirjaa ulkoa sillä välin, kun se oli koulussa, ja sit se kuulusteli aina, kun se tuli kotiin.”
Muistot lipuvat karkuun myös ilman dementiaa. Joskus tuntuu,
että sitä varmemmin, mitä tiukemmin niihin yrittää takertua. Tänä ylirasituksen
täyteisenä syksynä ja monta kertaa aikaisemminkin olen huomannut, että muisti
pätkii helposti, ja että etenkään väsyneenä asioita ei välttämättä muista
ollenkaan. Juuri pari päivää sitten huomasin sekoittaneeni perusteellisesti
keskenään kahdet peräkkäiset joulupyhät 2012 ja 2011. Sitten on tietysti vielä
jatkuva arkinen unohteluni, josta seuraa silmälaseja jääkaapissa ja jatkuva
ihmettely siitä, mitä minä nyt tänne tulin tekemään. Sikäli ymmärrän mummiani
liiankin hyvin, ja ärtymykseen sekoittuu tietysti myös jäytävä pelko siitä,
miten paljon minä itse mahdollisesti muistan mistään 90-vuotiaana, vai
muistanko.
”Kävittekste te sitten Kanadan puolella? Kun me käytiin Minnesotassa, Reijo vei meidät sinne kaivokseen, missä mun isoisäkin oli töissä. Kynttilät piti ostaa otsatelineeseen ite, ja siel oli kauheesti lepakoita ja muita ötököitä. Sitten mulla ei ollut passia, niin Reijo sai puhua tosi pitkään, että päästiin rajan yli ja takasin. Mutta päästiin. Reijolla oli kissoja, mutta aina piti hankkia uusia, kun sudet söi ne kuistilta pois.”
”Kävittekste te sitten Kanadan puolella? Kun me käytiin Minnesotassa, Reijo vei meidät sinne kaivokseen, missä mun isoisäkin oli töissä. Kynttilät piti ostaa otsatelineeseen ite, ja siel oli kauheesti lepakoita ja muita ötököitä. Sitten mulla ei ollut passia, niin Reijo sai puhua tosi pitkään, että päästiin rajan yli ja takasin. Mutta päästiin. Reijolla oli kissoja, mutta aina piti hankkia uusia, kun sudet söi ne kuistilta pois.”
Hetkistä syntyneet tarinat alkavat myös helposti elää omaa
elämäänsä, ja esimerkiksi matkasta otetut valokuvat helposti alkavat edustaa
matkaa niin, että valokuviin sattuneet asiat ovat ainoat muistiin jäävät.
Toisaalta, kuten Thériault’kin kirjoittaa, parhaassa tapauksessa valokuvia tai
muita dokumentteja on juuri sopivasti, niin, että niiden avulla muistaa
sellaista, joka muuten olisi vaipunut pois kauan sitten. Miltä marilaisella
hunajatilalla tuoksui sateen jälkeen, miltä maistui ensimmäinen Marinmaalla keittämäni kahvikupillinen, millaisen kuvion pannukahvin viimeiset rippeet
tekivät mukin pohjaan. Minusta tuntuu, että viime kesänä dokumentointia tuli
tehtyä juuri sopiva määrä.
”Madeiralla oli kadulla joulupukki, joka oli kännissä. Sellasta ei koskaan näkis Suomessa!”
Tähän mennessä olen oppinut isoäidiltäni, että kannattaa
aina myöntää sekä itselleen että muille, kun huomaa unohtaneensa. Minusta
tuntuu, että isoäitini on niin rasittava
ja niin sekava osittain juuri siksi, että hän ei ikinä suostu myöntämään, jos
jokin asia on unohtunut – hävinneet esineet ovat hänen maailmassaan järjestään
varastettuja, ja kaikki muut muistavat väärin. Mutta se hänelle suotakoon.
Nyt olen lähdössä parin päivän päästä Länsi-Afrikkaan. Toivon,
että sekä dokumentoisin että muistaisin.
Hienosti kirjotettu. Ja vaikeita asioita...
VastaaPoistaMuistan kun lapsena/nuorena tuskalin sitä kun filmissä oli vaan 24 kuvaa ja niiden piti riittää kun oli jossain reissussa tai muussa. Ja nyt kun niitä kuvia katselee, tuntuu että niistä välittyy ihan täydellisen hyvin ja tarpeeksi kaikki (mukaan lukien ne puolikkaat, ylivalottuneet, täysin pimeät ja harhaotokset lattiasta jne...), lisänä sitten omat muistot muustakin kuin kameralla zoomailusta. Vaikka kyllä mä rakastan digikameroita ja valokuvaamista ylipäänsä, ja kaikenlainen kokeellisuus ja extemporeilu on kivempaa digillä. Mutta uskon kyllä että jatkuva dokumentointi tavallaan pilaa todella monen elämää enemmän kuin luulisikaan. Itsekin olen ihan tarkotuksella joutunut vähän rajottamaan omaa matkakuvailuani ettei se syö oikeaa kokemista. (Vaikka on niitä kiva katsella. Tosin silti olis usein puolet riittänyt :P)
Jatkuvaa kuvapäivitystä ja taltiointia joka hetkestä en mäkään ymmärrä. Filmikamera ja yksi 24 kuvan filmi jokaiselle instagram-addiktille käteen pariksi kuukaudeksi.
(Uskomatonta että tommosestakin voisi saada jopa kiinnostavan ja aiheellisen tutkimuksen, mitä kummaa. Voisi kuulostaa hyvin omituiselta vaikka 80-luvun ihmiselle...)